Scrabble, eli kaikki mitä sinun pitäisi tietää sanojen järjestämisestä kirjaimista

Scrabble on (muunnelmineen) maailman suosituin sanapeli. Puolan verkossa jotkut käyttäjät saattavat tunnistaa sen Literakiksi. Pohjimmiltaan se on peli, jossa luodaan sanoja kirjaimista. Tietysti Scrabblen pelaamisen taito on paljon monimutkaisempi kuin miltä näyttää. On hyödyllistä tietää paitsi niin monta monimutkaista sanaa kuin mahdollista, mutta ennen kaikkea kaksi- ja kolmekirjaimiset sanat sekä niiden taivutusten säännöt. Mahdollisuus rakentaa mahdollisimman monta anagrammia ei ole merkityksetön. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Scrabble on peli vain ammattilaisille – yksi tämän pelin suurimmista eduista on sen monipuolisuus – se sopii sekä aloittelijoille että ehdottomasti kokeneemmille pelaajille. Molemmat ryhmät löytävät paljon tärkeää tietoa Scrabblemaniasta!

Milloin Scrabble syntyi?

Peli luotiin vuonna 1931, joten ensi vuonna se täyttää 90 vuotta. Scrabble oli alun perin nimeltään “Criss-Cross”. Arkkitehti Alfred Mosher Butts keksi idean luoda tällainen sanapeli. New Yorkin Rhinebeckistä peräisin oleva mies ei työskennellyt tällä hetkellä alassaan, mikä sai hänet etsimään tuloja uudesta lautapeli-ideasta. Mielenkiintoista on, että hänet innoitti Edgar Allan Poen “Kultainen kovakuoriainen” -sanaleikki. Kuuluisa amerikkalainen kauhukirjailija loi tarinan, jossa päähenkilö pakotettiin ratkaisemaan sanapeli saadakseen aarteen. Tätä varten hänen täytyi käyttää henkistä jongleerausta aakkosten kirjaimilla.

Alfred Butts aikoi nimetä pelin “Lexuko”, mutta hän aloitti keskustelut tuottajien kanssa jo nimellä “Criss Cross Words”, joka kuvasi paljon paremmin pelin tarkoitusta, joka koostui sanojen järjestämisestä kirjaimista. Valitettavasti (kuten myöhemmin kävi ilmi) tuottajat jättivät Buttsin keksinnön täysin huomiotta. Hän onnistui myymään pelin oikeudet vasta pitkän etsinnän jälkeen lakimiehelle James Brunotille. Samalla kehittäjä paransi peliä ja muutti jälleen nimen tunnetuksi nimeksi “Scrabble”.

Scrabble-kirjainten jakelu

Pelin kirjainkuvio oli täsmälleen sama kuin New York Timesin yhden nimisivun kirjainkuvio. Siitä lähtien aakkosten yksittäisiä merkkejä sisältävien ruutujen määrä ei ole muuttunut. Ainakin englanninkielisen version osalta, koska jokainen kieli, jolla Scrabble-muunnos luotiin (virallinen enemmistö – tuotemerkin oikeuksien nykyiset omistajat levittävät peliä samalla nimellä ympäri maailmaa).

Suomenkielisessä versiossa kirjeiden jakauma on seuraava:

1 piste: A (kymmenen), I (kymmenen), N (yhdeksän), S (seitsemän), T (yhdeksän), E (kahdeksan),

2 pistettä: K (viisi), L (viisi), O (viisi), Ä (viisi)

3 pistettä: U (neljä), M (kolme)

4 pistettä: H (kaksi), J (kaksi), P (kaksi), R (kaksi), Y (kaksi), V (kaksi)

7 pistettä: D (yksi), Ö (yksi)

10 pistettä: C (yksi)

0 pistettä: tyhjät (kaksi)

Scrabble-pelin alussa enintään neljä pelaajaa saa 7 kirjainlaattaa. Heidän tehtävänä on järjestää ne pelilaudalle siten, että ne muodostavat suomen kielessä olemassa olevan sanan (joka ei ole lyhenne tai erisnimi). Se voi olla itsenäinen (toisin sanoen pelaaja järjestää ne vain käytettävissä olevilla kirjaimilla) tai se voidaan luoda lisäämällä kirjaimia pelilaudalla jo olevaan sanaan. Ainoa ehto on se, että uusi sana läpäisee tai koskettaa pelilaudalla olevaa sanaa ja järjestää se pysty- tai vaakasuunnassa. Et voi laittaa sanoja vinosti, et voi laittaa joitain laattoja vaakasuoraan ja osia pystysuoraan.

Bonukset ja tulokset sanojen oikeasta järjestelystä kirjaimista

Pelilaudalla on bonuskohdat – kirjainten ja sanojen, kaksinkertaiset ja kolminkertaiset bonukset. Kaksinkertainen kirjainbonus tarkoittaa, että sillä merkittyyn kohtaan sijoitetun kirjaimen arvo kerrotaan kahdella. Kolminkertainen sanabonus puolestaan ​​tarkoittaa, että koko sanan arvo kerrotaan kolmella. Teoriassa (vaikka tämä on erittäin harvinainen tapaus), voit saada 27x sanabonuksen (toisin sanoen yhdellä sanalla on jopa kolminkertainen kirjainbonus. Tässä tapauksessa bonukset yhdistetään). Yleensä kilpailijat estävät pääsyn korkeimpiin bonuksiin, ja peli voitetaan saamalla useita kirjain- ja sanabonuksia. Lisäksi voit saada erityisen 50 pisteen bonuksen, jos muodosta sanan kaikista 7 kirjaimesta. RScrabble-pelin voittaa pelaaja, jolla on eniten pisteitä, kun käytettävissä ei ole enää yhtäkään kirjainta.

Sanojen järjestäminen kirjaimista, anagrammien etsiminen ja sanoilla pelaaminen ovat Scrabbben suurimpia vahvuuksia. Jos kuitenkin haluat aloittaa seikkailun vakavasti tällä sanapelillä, muista, että tämä on vasta alkua!